Vásároljunk-e olcsó kategóriás nyárigumit vagy túl kockázatos?

olcsó-vagy-drága-abroncs

Egyáltalán nem új keletű dolog, hogy a gumigyárak a kevésbé tehetős célcsoportokra is fókuszálnak és ún. low budget kategóriába tartozó abroncsokat kínálnak. Egyes gyártók kizárólag erre fektetik a hangsúlyt, míg a nagyok általában saját B márkákkal rendelkeznek, és más arculat alatt, a prémium termékeiknél olcsóbb és valamivel gyengébb teljesítményű gumiabroncsokat kínálnak.

A hangsúly azonban ezen a különbségen van. A gumiabroncsoknál ugyanis nem mindegy, hogy mekkora a minőségi különbség. A minőségen emberélet múlhat.

Megpróbálok minden olvasót közelebb vinni a válaszhoz, hogy vajon egyenes arány van-e az olcsóság és a veszélyesség között egy-egy nyárigumi szettet illetően.

Fele annyiba kerül, fele olyan a minősége is?

A különböző ajánlatokat böngészve, még az akciós nyárigumik között is vannak elég borsos árúak. Ellenben a low budget abroncsokkal, melyek ára általában fele annyi, mint a prémium gumiké. Ilyenkor mindenkiben ugyanaz a kérdés merül fel. Spórolásért cserébe, mekkora kockázatot vállalunk?

Egy tényt le is szögeznék. Az olcsó nyárigumik gyengébb teljesítményre képesek, mint a csúcskategóriás abroncsok. Azok gyártói ugyanis rengeteg pénzt költenek kutatás-fejlesztésre és  jobb minőségű keveréket használnak a gyártási folyamat során, így jobb tapadást produkálnak termékeik. De mennyivel is jobbat?

Ennek megválaszolására a What car? magazin – független – tesztje szolgál, amiről a tyreblog.co.uk számolt be.
A tesztben részt vevő gumiabroncsok:

  • Prémium kategória: Michelin Pilot Sport 3, Goodyear Optigrip és Continental ContiPremium Contact 2
  • Low Budget (gazdaságos) kategória: ArrowSpeed CP661, Sunew YS112 és Ovation VI-182

A teszthez használt autó egy Opel Meriva (vagy, ahogy az Egyesült Királyságban ismert, Vauxhall) volt, GPS alapú mérőműszerrel felszerelve.

Teszt 1 – Fékút, száraz útszakaszon, 112 km/h-s sebességről (70 mérföld)

  1. Michelin Pilot Sport 3 – 48.5 méter
  2. Continental ContiPremium Contact 2 – 51.1 méter
  3. Sunew YS112 – 52.2 méter
  4. Goodyear Optigrip – 53.4 méter
  5. Ovation VI-182 – 53.4 méter
  6. ArrowSpeed CP661 – 53.9 méter

(Igen, a Sunew gumi megverte a Goodyear-t szárazon)

Teszt 2 – Fékút, nedves útszakaszon, 112 km/h-s sebességről (70 mérföld)

  1. Michelin Pilot Sport 3 – 59.5 méter
  2. Goodyear Optigrip – 62.1 méter
  3. Continental ContiPremium Contact 2 – 64.3 méter
  4. Nexen ArrowSpeed CP661 – 68.2 méter
  5. Ovation VI-182 – 76.0 méter
  6. Sunew YS112 – 82.4 méter

Itt azért már figyelemfelkeltő a különbség. Gyors számítás után láthatjuk, hogy a prémium és a low budget gumik által, nedves úton produkált fékút között, átlagosan 13,5 méteres különbség van. Ez nagyon sok, de azért korántsem kétszeres a különbség. (De még egyszer, már életveszélyes lehet adott vezetési helyzetben.)

Lássunk is némi „hazabeszédet” a teszttel kapcsolatban!

A Nexen képviselője így nyilatkozott: „Rendben, nem a legszebb az Arrowspeed eredménye, de nincs messze a Goodyear teljesítményétől. A kibocsájtott zajszint pedig a Continental-lal vetekszik, legyőzve a Michelint és a Goodyeart.

A Michelin marketing menedzsere így reflektált: „Habár a Pilot Sport egyértelmű nyertese a versenynek, a low budget gumiabroncsok teljesítménye vészjósló.”

100%-os állást még mindig nem foglalok, hiszen a gumiabroncs választás nagyban függ az autózási szokásoktól.

Akinek egy régi, alacsony értékű autója van, amivel maximum bevásárolni megy el a pár kilométerre lévő szupermarketig, az nem biztos, hogy mindenképpen prémium gumit kell válasszon. Aki azonban rendszeresen autópályán kénytelen utazni, ne vigye magával veszélyt és legalább egy Nokian szintnél húzza meg a minőségi határt.

És ne feledjük, érdemes figyelni a webáruházak akciós nyárigumi ajánlatait, hiszen ki lehet fogni olcsó de jó minőségű abroncsokat is!

Azt javaslom nézzétek meg a Pirelli demonstrációját is a témáról.