Vajon téli vagy nyári gumi kell a Holdon?

Milyen gumi kell a Holdjárókra?

Rövidre is zárom a kérdést, a Holdjárókra, speciálisan kialakított, dróthálós, levegő nélküli űrabroncs kell. A Goodyear vezetője világosította fel a nagyérdeműt. A gumigyártó, mint kiderült, nem csak négyévszakos, téli és nyári gumikat gyárt, hanem ott van a palettájában a Holdjáró gumi, amit a NASA szakembereivel karöltve fejlesztettek. Az abroncsot meg is csodálhatta a nagyérdemű, a két évvel ezelőtti genfi autószalonban.

Az űrgumi nem szakított az 1960-as években feltűnő dróthálós kialakításon, amit az Apolló holdjárón alkalmaztak. Ennek a működését elemezte a NASA és a Goodyear. A levegő nélküli kialakítás oka, hogy a Holdon más mértékű napsugárzás éri a gumiabroncsot és azok gyorsan tönkre mennének a hagyományos téli vagy nyári gumik, amiket a „földi” közlekedésre gyártottak. Emellett sokkal könnyebben is eresztene le, hagyományos kialakítás mellett.  (Levegő nélküli abroncsok kifejlesztésével már foglalkoztam egyébiránt, Egy nyári gumi, amit nem kell felfújni című bejegyzésemben.)

A drótháló mellett, mintegy nyolcszáz acélrugó teszi strapabíróvá az űrgumit. A rugók ergonómiai szempontokat is szolgálnak, képesek idomulni a Hold felszínének egyenetlenségeihez. Az esetleges erősebb behatások, nem az egész gumiabroncsra hatnak, hanem mindig egy-egy rugóra, így szinte elvész annak ereje. Persze a barázdák is teljesen mások mint egy téli vagy egy nyári gumin. Nem kell például vízelvezető hosszanti árkokra gondolni, hiszen – bár találtak már vízmolekulákat a Holdon – kevés az esélye, hogy összefüggő vízrétegre kell felhajtani az abroncsokkal.

Nem mindennapi látványt nyújt a Goodyear-NASA gumiabroncsa.