Top 10 autógumi biztonsági tanács

abroncsunk biztonsága a mi biztonságunk

Kiemelt témakörként kezelem itt a blogomban a nyári gumi biztonságos üzemeltetését, illetve magát a vezetésbiztonságot. Ennek néhány sarkalatos pontja, az abroncsnyomás és a profilmélység kérdése visszatérő vendég volt és az is lesz, írásaimban. (Mai cikkemben is szerepelnek, mindjárt az elején.)

Nem véletlen, hiszen talán a legfontosabb abroncsbiztonsági ismérvek. Mellettük azonban van még pár olyan tipp, amit ha betartunk, garantáltan lecsökkentjük az abroncsokhoz köthető balesetek esélyét! Ezeket egyébként gyakran nem is hanyagságunkból felejtjük el, hanem az információhiány szab gátat az elővigyázatosságnak.

Javaslom, fussátok végig a pontokat. Amelyik témáról további, gyakorlati tippeket olvashattok, feltűntettem nektek hivatkozásokkal.

  1. Minimum havi rendszerességgel ellenőrizd az autógumik töltőnyomását! (A gyári ajánlást a töltőnyomásra, megtaláljátok az autóban lévő matricákon – pl. sofőroldali ajtó vagy gyakorta a kesztyűtartóban – illetve a szervizkönyvben.)
  2. Szintén minimum havonta ellenőrizzétek az abroncsokat, külső sérüléseket, rendellenes kopást keresve. Ehhez a ponthoz nyújt segítséget korábbi bejegyzésem. Az én abroncsom most kopott vagy nem?
  3. Rotáljuk az abroncsokat, körülbelül 8000 megtett kilométerenként! Ezzel a módszerrel küszöbölhetjük ki a rendellenes kopást, amit egy esetleges rossz kerékbeállítás vagy egyenlőtlen terhelés okoz. Az eljárásnak vannak szabályai persze, nem mindegy, hogy fix forgásirányú vagy „egyszerű” szimmetrikus mintáról és forgásirányú mintáról beszélünk. Előbbinél nem érdemes változtatni a gyárilag megadott forgásirányon, hiszen a gumi szerkezetéből adódóan, nem képes a maximális teljesítményre és biztonsági szint tartására, ellentétes üzemeltetés mellett. (Nem fix forgásirány esetére, itt találtok illusztrációt rotációra.)
  4. Figyeljünk a kerekek kiegyensúlyozására! Kiegyensúlyozásból adódó rendellenességek lehetnek, az autónk szitálása, vagy épp korai abroncskopás. A téli nyári gumicsere, vagy új garnitúra vásárlása kiváló alkalom egy kiegyensúlyozás ellenőrzésre. (Bővebben a témáról)
  5. Sose töltsd túl a gumikat! Bár már a Mythbusters című műsorban is téma volt, hogy a túl kemény gumik esetleg benzint spórolnak meg, mégse töltsük túl abroncsainkat! A túl kemény gumik tapadást veszítenek és sokkal hamarabb kopnak, különösen a gumifelület középső sávjában. (Értelemszerűen, mivel a kitüremkedő forma miatt, ezen – az optimálisnál kisebb – felületen érintkeznek az aszfalttal, erre a területre jut az összes terhelés.)
  6. Kerüljük el a túlmelegedést! Túlzott sebesség, túl magas terhelés és túl alacsony guminyomás, mind-mind az abroncsok túlhevüléséhez vezetnek. Előbbi kettőért nézzétek meg, az általatok használt gumiabroncsok terhelési, illetve sebességindexét (ez rajta van magán a gumin is, mégpedig itt – keressétek a gumiabroncs jelöléseket), utóbbit pedig már említettem, rendszeres ellenőrzéssel kerülhetitek el.
  7. Ne szalaszd el a gumiabroncs cserét, ha eljött az ideje! Sokan nem tudják, pontosan mikor is kell lecserélni a gumi szettet, illetve elintézik azt a téli-nyári garnitúra cserélgetésével. Az időjárás mellett azonban más helyzetek is indokolják az abroncscserét. Erről a témáról is született már egy részletes bejegyzésem, ami végigmegy a különböző abroncsvásárlási helyzeteken. Íme!
  8. Legalább páronként, de inkább komplett szett, azonos mintázatú abroncsot vásároljatok!
  9. Válasszátok az autótokra illő méretű és a vezetési stílusotokhoz, környezetetekhez leginkább megfelelő abroncsot. Példának okáért, ha az utak minősége (mély nyomvályúk) és az időjárás (esős napok száma magas) megköveteli, olyan abroncs után nézzetek, amely kellően jól felkészült az aquaplaning jelenségre. Erre vonatkozó teszteket minden nagyobb szaklap, illetve gyártó végez. Kizárólag (sík, pl. alföldi) városi használat esetén, illetve ritka autóhasználat mellett, akár a négyévszakos abroncs is megoldás lehet.
  10. Olvassátok rendszeresen a nyárigumi szerviz blogot! Ez egy fontos zárógondolat ám :)