Téli gumival nyáron? Ezt kockáztatjuk!

Téli vagy nyári

Elvileg túl kellett már esnünk a téli-nyári gumiabroncs cserén. Vannak azonban még olyanok, akik nem tették ezt meg és jelenleg is téli szettel közlekednek. (És jöjjön itt egy vallomás, én magam is így jártam, külföldi tartózkodásom miatt. Az ok egyszerű, kiváló állapotú nyári gumi szettem van, csak éppen otthon, így kénytelen leszek az 1200 km-es haza utat még így abszolválni. Ejnye…)

Akik viszont nem ilyen kényszerpálya miatt, hanem egyszerűen hanyagságból, nemtörődömségből hagyták fent a téli gumit, jó ha tudják mit is kockáztatnak.

Először is a hosszabb féktávolság az első olyan tényező, amit meg kell említsek. Tesztek bizonyítják, hogy egy erős fékezéskor, száz km/h-s sebesség mellett, a téligumis fékút hat méterrel lesz hosszabb, mint nyári gumiabroncsokon. A Continentalnál nem győzik szemléltetni, hogy ez több mint egy személygépkocsi hossza. Még megdöbbentőbb, hogy az előző tesztben, amikor a nyári gumival felszerelt autót teljesen állóra fékezték, addig a téli szettel ellátott autó még közel negyvennel ment. (Ok, kezdjek félni az utazástól?)

A fékút – ami talán a legfontosabb érv – mellett a rosszabb kormányozhatóság is a téli abroncsok ellen szól. (Nyári szettel tizenöt százalékkal precízebben kormányozható az autó, és körülbelül ugyanilyen mértékben nő meg a fogyasztás is – a nem optimális gördülési ellenállás miatt – az évszaknak nem megfelelő, téli gumikon.)

A fent említett tényezők hátterében a téli és nyári abroncsok gumikverékében rejlő különbségek állnak, melyekről itt olvashattok. Az alábbi (Continental) ábra pedig szemlélteti a leírtakat.

Téli gumival nyáron

 

Szóval mindenkinek azt javaslom, nyárigumi cserére fel. Sőt! Korábbi bejegyzésemből azt is megtudhatjátok, hogy az abroncson kívül mire figyeljünk még oda?!