Tanulságos interjú az abroncs technológiáról a Falken egyik igazgatójával

Falken - Interjú a gumi iparról

Interjúrészlet Matthew Beecham, a Falken abroncsgyártó (brit) igazgatójával:

Mik a ma uralkodó fő trendek a gumiabroncs gyártásban?

Nagyon könnyű mondani, hogy olyan abroncsot kell gyártani, ami minden útfelületen optimális, az elődökhöz képest érezhetően fejlettebb. Ez egy sarkított, de jellemző fogyasztói elvárás. Ha belegondolunk, ez egy roppant bonyolult kihívás, hiszen olyan, sokszor ellentmondásokon, vagy inkább kompromisszumokon alapuló kihívásokról beszélünk, aminek egyidejű kielégítése embert próbáló. Egyszerre legyen gazdaságos (alacsony gördülési ellenállású) és kiváló tapadást mutasson száraz és nedves borításon egyaránt.

Hála a gumikeverék folyamatos optimalizálásának, a kihívásnak meg tud felelni egy jól felkészült abroncsgyártó. A fejlesztések priorizálását döntően befolyásolta az Európai Uniós címkézési rendszer, amely előtérbe helyezi a nedves tapadást, a gumik által kibocsájtott zajszintet és az üzemanyag felhasználást.

Nekünk gyártóknak nagy segítséget jelent a fejlett IT háttér, ami nagyon komoly modellezési lehetőséget biztosít. Modellezni lehet az abroncsokra jutó változó erőhatásokat, a hőfejlődést és ennek hatásait. A hőkamerás felvételek nagyban hozzájárulnak például a gördülési ellenállás csökkentéséért tett törekvéseinkhez.

Említette az EU-s címkézést. Mennyire nyújt ez támaszt a vásárlóknak? Hagyatkozhatnak a bilétákra, vagy bátorítani kell őket az abroncstesztek nyomon követésére?

A címkerendszer egy pozitív lépés a vásárlói döntés támogatása, illetve az autósok ismereteinek fejlesztése felé. Mindazonáltal a „teljes történet” nincs lefedve a címkékkel. A címkéken látható kategóriák tesztkörülmények között végzett megfigyelések visszatükröződése, amely egytől-egyig új abroncsok teljesítményét összegzi. De mi a helyzet az abroncsok öregedésével járó változásokkal? Ezeket csak részletes és független tesztek, vásárlói vélemények bogarászásával lehet feltérképezni.