Nitrogént a gumiabroncsokba?

Nitrogént az abroncsokba

Hallottatok már a téli és nyári gumiabroncsok, nitrogéngázzal történő feltöltéséről? Ha nem, ez a bejegyzés nektek szól. Igyekeztem összefoglalni a gumik nitrogéntöltésének legfontosabb előnyeit.

A nitrogén, kémiai tulajdonságainak köszönhetően, megoldást nyújt az ingadozó légnyomás problematikájára, mivel nem úgy melegszik fel, mint a levegő. (Aminek, mint tudjuk elég nagy százaléka szintén nitrogéngáz.) A különbség körülbelül 20 százalékos, azaz ennyivel lassabban melegszik fel a nitrogén az oxigénnél.  Ezen kívül, a nitrogén lassabban szökik el a gumiabroncsokból.

Az abroncsba pumpált oxigén, érintkezve a gumival, reakcióba lép azzal és – ha nagyon lassan is – csökkenti a téli és nyári gumik rugalmasságát. A kevésbé ruganyos gumi pedig hajlamosabb a kopásra. A nitrogén kisebb mértékben reagál – kémiai értelemben – a gumival.

A negyedik előnye a gumik nitrogéntöltésének a rozsdásodás. Az összepréselt levegő tartalmaz vízgőzt, ami, különböző időjárás változások hatására kicsapódhat, ami a fém alkatrészek oxidálódásához vezet. Ezzel szemben a nitrogéngáz nem tartalmaz vízgőzt.

Egyetlen (nagy) hátránya a téli és nyári gumiabroncsok nitrogéntöltésének, az ára. Nem véletlen, hogy elsőként csak a harci repülők abroncsainál alkalmazták. Azóta persze a polgári közlekedésben is terjed a nitrogéngázzal feltöltött téli és nyárigumi.

(Ha tetszett a cikk, osszátok meg ismerőseitekkel is. Ha egyik írásomról sem akartok lemaradni, vagy még több gumis érdekességre vágytok, kövessétek a blogot a Facebook-on!)