Mit okoz az abroncs középső futófelületének kopása?

abroncskopás

Tapasztaltál már valaha is rendellenes futófelületi kopást a gumik középső vonalán? Az abroncs közepe akár tükörsimára kopik, de a vállak még – viszonylag – épek, az itt mért profilmélység kielégítő. De mi lehet ez?

Ha ilyen jeleket tapasztalsz a gumikon, akkor jó eséllyel túltöltésről, túl magas nyomáson üzemeltetett gumiabroncsokról van szó.

Sokan csupán arra figyelnek, hogy ne legyenek laposak a kerekek, hiszen a köztudatban ez a gyakoribb abroncsprobléma. Mégis, a túltöltés is okoz bajt az autósoknak, habár vannak olyan vélemények, miszerint az így lecsökkent gördülési ellenállásnak köszönhetően még spórolásra is jók a túltöltött gumik. (Ezzel a témával még a népszerű Mythbusters – mítoszírtók című műsorban is foglalkoztak. Vajon tényleg igaz? Innen kiderül>>)

Egy félreértés az abroncsnyomással kapcsolatban

Sokan egy félreértésből kifolyólag töltik túl a gumikat, hiszen az abroncs faláról (vagy a kézikönyvől) leolvasott értékre töltik a gumikat. Rendszerint azonban a gyártó feltűnteti a maximális nyomásértéket, amely a súlyindex szerint, maximálisan megpakolt autóra vonatkozik. Ezt keverik össze az autósok az ajánlott töltőnyomással.

Ezzel a lépéssel a következőkkel kell számolj!

  • Kezelési problémák és csorbuló vezetésbiztonság
  • Gyors, rendellenes kopás az abroncsok középső részén
  • Durrdefekt (az elhasználódott, vékony futófelület egyszerűen nem áll ellen a hőterhelésnek és „felrobban”)