Mi állhat az óriási gumi botrány hátterében?

Gumiteszt sima csalás vagy csőbehúzás

A legutóbbi hétvégén – épp a híres monacoi nagydíj közben – robbant ki a Forma-1 gumiabroncs botránya. Amikor a szezon előtti beharangozóban, a Pirelli új fejlesztésű gumiabroncsait bemutattam, nem pont ilyen jellegű izgalmakra gondoltam, de tegyük hozzá, szurkolóként nincs ellenünkre semmilyen bulvár esemény.

Maga a botrány a következő: A rivális csapatok – élen a Red Bull istállóval, amelyik talán a legtöbbet kritizálta a gyorsan kopó Pirelli gumikat – feljelentette az autós szövetségnél (FIA) a Mercedest, egy, a szabályok által nem egyértelműen tiltott v agy épp engedélyezett gumi teszt miatt.

A Mercedes csapata, egy három napig tartó, összesen 1000 megtett kilométeres gumiabroncs tesztet hajtott végre Barcelonában, az előző nagydíj után. Holott, teszttilalom van életben szezon közben, ami ellen egyébként a Ferrari csapata régóta küzd.

A szakavatott Forma 1 rajongóknak és újságíróknak azonban messziről bűzlik valami a mostani gumiteszt botránnyal kapcsolatban. Hogyan lehetséges az, hogy senki nem veszi észre, hogy a barcelonai nagydíj után, a Mercedes és a Pirelli, további 3 napig használja a pályát, amíg a többiek sátrat (illetve boxot) bontottak.

Még érdekesebbé (és zavarosabbá) teszi a történteket a Mercedes csapat magyarázata, akik szerint a Pirellivel kötött autó szövetségi megállapodás értelmében, minden csapat tesztelhet soron kívül, ha az maximum 1000 kilométert tesz ki, ráadásul ők az FIA engedélyével teszteltek.  Ez utóbbi állítás biztosan nem igaz, erről tanúskodik Jean Todt FIA vezér dührohama is, amit a gumiteszt váltott ki.

Mi lehet a háttérben? Tényleg ekkora előnyt jelent egy gumiabroncs teszt? Tényleg csak a Mercedes élt a lehetőséggel, amit az FIA és a Pirelli szerződése nyújt? Utóbbi kérdés megválaszolásához segít az a tény, hogy a Ferrari egyenesen a teszttilalommal magyarázza, hogy régóta nem nyertek világbajnokságot. Gyanítható, hogy éltek volna a gumiteszt lehetőséggel, ha rajtuk múlik. De vajon kin múlt akkor?

A kulcsfigura valószínűleg nem más, mint maga Bernie Ecclestone, aki rafinált csapdával gyengíthette meg a Mercedes alkupozícióját. Legalábbis ezt sejtetik azok az összeesküvés elmélet gyártó – mellesleg hiteles – újságírók, akik a Concorde szerződést látják a szabályszegő gumiabroncs tesztelés háttérben. Ez a szerződés szabályozza a Forma 1 bevételeinek, csapatok közötti részarányát. Az idei versenysorozat azonban még Concorde szerződés nélküli, az előző ugyanis hatályát vesztette, az újat pedig még nem írták alá. Egyetlen csapat áll még akadályként, ez pedig – kapaszkodjunk – a Mercedes istálló. (Ecclestone egyébként a Marussiának fel sem ajánlotta az új szerződést, az ugyanis csak a legjobb 10 csapatnak jár… A 11-ből.)

Egyesek elképzelhetőnek tartják, hogy Ecclestone elérte a csapatoknál, hogy a súgásra felajánlott gumiteszt lehetőséget utasítsák vissza. A Mercedesnek viszont senki nem szólt.

Egyelőre a Mercedes büntetésére várunk, amelyből csak a végeredményt fogjuk tudni, az ahhoz vezető érvelést és az esetleges Concorde szerződés újra tárgyalását aligha. Mit gondoltok Ti, nyárigumi szerviz blog olvasók? Elképzelhető egy ilyen forgatókönyv, és a Mercedes csapdába csalt vad, vagy simán szabálysértés történt?

Tény, hogy az idei szezonra, Bernie Ecclestone kért gyorsan kopó gumikat a Pirellitől.