Mekkorák a különbségek a gumi címke kategóriái között?

EU abroncs címke összehasonlítás

Többször körbejártuk már a 2012. november elsejével kötelezővé váló, Uniós gumi címkék körüli tudnivalókat. Bemutattam a címke kategóriáit (nedves tapadás, gördülési ellenállás és zajszint), illetve azok jelentését. Felhívtam a figyelmet arra is, hogy bár döntésbefolyásoló tényező, mégsem szabad pusztán a címke alapján döntenünk, autógumi vásárlás előtt.

(TIPP: Ezeket a cikkeket érdemes minden autósnak elolvasni, hiszen olyan gyakorlati dolgokat fed le, amely előbb-utóbb elér mindenkit, aki egyszer is gumiabroncsot vásárol. A cikk alatt, kapcsolódó olvasmányként megtaláljátok az írásokat!)

Egy fontos téma azonban még kimaradt, ez pedig a címke értékeinek összehasonlítása. Mit jelent például ha egy téli vagy nyári autógumi, gördülési ellenállása B? És mennyivel fogyasztunk többet, mint egy A kategóriás abroncs?

Az ismérvek összehasonlítása

  • Gördülési ellenállás: Az A osztálytól G-ig terjedő skála elég széles intervallumon mozog. A Michelin kiadványa óta tudjuk, hogy átlag minden ötödik tank benzint az autógumik használnak el, így tényleg nem mindegy, hogy A vagy G osztályú abroncsokon közlekedünk., A két osztály között fél liter benzin a különbség, száz kilométerenként! Azaz évi 80 liter is lehet a különbség egy átlag gépkocsihasználatot alapul véve.
  • Nedves tapadás: A fékút vizsgálata is jelentős eltérést mutat a címke két szélső értéke között. Ennél az ismérvnél A-tól F-ig terjed az osztályozás. A leggyengébb, F osztályú abroncsok fékútja – nedves burkolaton – nyolcvan kilométer/órás sebességről fékezve, nem kevesebb mint 18 méter, ami körülbelül négy gépjármű hossza!
  • Zajszint: Itt ugye az osztályozás eltér az előzőektől. Nem betűk jelzik a kategóriákat és nincs is annyi belőlük. A jelölés szerint 1, 2 vagy 3 hullámvonallal jelölt zajszintet különböztetünk meg. A viszonyítási alap pedig a jelenlegi, illetve a 2016-os célérték. Egy és két hullámvonal esetén hátradőlhetünk, azaz a menetzaj ereje megfelel a jelenlegi és a 2016-os szabványnak is, sőt előbbi még a jövőbeli érték alatt van három decibel értékkel. Ha viszont 3 hullám van az abroncscímkén, akkor 2016-tól nem felel meg az adott gumi, az EU erre vonatkozó előírásainak.