Kell-e pótkerék és, hogy tartsuk karban a meglévőt?

pótkerék

Szeretném kikérni a Ti véleményeteket is egy témában. Mennyire tartjátok fontosnak a pótkerék meglétét? Valószínűleg kétféle válasz merül fel bennetek. Az egyik, hogy kell, hiszen egy defekt esetén ki tud húzni minket a csávából és különben is a különböző biztosításoknak is van létjogosultsága, pedig azok is csak akkor érnek igazán valamit, amikor megtörtént a baj. (Illetve egy alapvető nyugalmat jelenthetnek még, ahogy talán a pótkerék is.)

Másik válasz a „felesleges a pótkerék” hiszen léteznek más alternatívák is. Ilyenek a gumiabroncs javító készletek, amelyekről írtam már. Sok autóban – főleg amelyeknek szűkös a csomagtere, – nem pótkereket adnak, hanem valamilyen defekt javító készletet.

Ugyanígy esett már szó a másik alternatíváról, amely kiválthatja a pótkereket. Ez pedig a defekttűrő abroncs, amely egy defekt esetén sem veszít annyit a guminyomásból, hogy használhatatlanná váljon. Sőt, egy ennél is fejlettebb verzió az önfelfújó gumiabroncs.

Egy harmadik megoldás az előző kettő között van valahol, és az SLK Mercedes alkalmazza. A pótkerék (illetve annál valamivel kisebb abroncs) a csomagtérben helyezkedik el, ahogy a pótkerekek általában, de leeresztett állapotban, így kevesebb helyet foglal. A gumiban pedig egy beépített kompresszor található, amellyel percek alatt felfújhatjuk az abroncsot.

Hogyan tartsuk rendben a pót vagy ideiglenes gumiabroncsot?

Igen, megint jön a rendszeres guminyomás ellenőrzés. Ezt a pótkeréken is el kell végezzük, ugyanolyan rendszerességgel mint az üzembe lévő gumikat. Azt se felejtsük, amit a gumiabroncsok tárolásáról kell tudni, azaz nem árt például időközönként megforgatni a tárolt kereket. Arról is bizonyosodjunk meg, hogy nem tapasztalható-e anyagfáradás az – adott esetben – évek óta tárolt gumiabroncson.

Ha pótkereket használunk, feltétlen legyen nálunk egy T vagy X kulcs, hiszen az anyák meglazítása más eszközzel igen nehézkes lesz.