Kátyúk és úthibák: mi lesz abroncsainkkal?

tanácsok kátyús utakra

Tudom-tudom, foglalkoztam már a kátyúk és gumiabroncsok macska-egér játékával. (A cikk alatt összegyűjtve megtaláljátok az összes fontos bejegyzésem a témában.)

Amiért újra billentyűzetet ragadok, egy saját élmény. Hálistennek nem járt gumisérüléssel, csupán szembetűnő a különbség. Nemrégiben tértem haza egy viszonylag hosszabb (7 hónapos) németországi kalandból.

Egészen megszoktam már a hegyi autózást, így gondoltam az alföldi utak pláne nem jelenthetnek meglepetést. Hazaérkezvén Kelet-Magyarországra, viszont azt tapasztalom, hogy még a nemrégiben – sok-sok EU-s és magyar adófizetői forintból megjavított, városi főutak is valószínűleg a vesekőben szenvedőknek lett tervezve, ugyanis eszméletlen mennyiségű törésvonal szövi át azokat. Sajnos ezekből a repedésekből előbb vagy utóbb kátyú lesz.

A kátyúkból pedig gumi sérülések sorozata. Persze nem azt akarom mondani, hogy ez kizárólag hazai jelenség. Bár tény, az általam megismert észak-bajorországi utak szinte teljes egészében kátyúmentesek voltak, az Egyesült Királyságban 2,8 milliárd font(!) kárt okoznak az úthibák, zömében az abroncsokon és felniken.

Egy abroncs találkozása az úthibával

A legveszélyesebb forgatókönyv, amikor az autógumi csupán egyik oldalával szalad bele egy kátyúba. Ebben a pillanatban, a teljes terhelés a gumifal egy pontjára fókuszálódik. Ez a megnövekedett erőhatás, csípőfogó szerűen szorítja össze az adott gumifal részt. Ez akár szövetszakadáshoz vagy repedéshez vezethet. Sok autós, egy-egy nagyobb huppanás után megáll, és szemügyre veszi az autógumit. Ha megbizonyosodik arról, hogy nincs defekt, megnyugszik és továbbáll. Egy-egy ilyen sérülés azonban nem mindig látható azonnal, a még üzemi hőmérsékleten, magasabb nyomással üzemelő abroncsokon.

Drasztikusabb esetben, egy ilyen kátyúba hajtás vezethet azonnali nyomásvesztéshez, defekthez. Ahol a gumiköpeny elvékonyodott a sérülés következtében, csak egy gyenge réteg „védi” az abroncsnyomást, így az könnyen elszökhet a gumiból. Gyakoribb eset, hogy egy pukli keletkezik az autógumin.

Mit lehet tehát tenni a kátyúk elleni küzdelemben?

Ehhez egyrészt olvassátok el, Az abroncsok ellenőrzése segíthet a kátyúk elleni harcban című korábbi cikkem. Másrészt ha egy elkerülhetetlen úthibával találkoztok, aa sebesség csökkentése mellett, próbáljatok meg teljes abronccsal belehajtani. Ezt leírni is furcsa, de ugye a kikötés az, hogy elkerülhetetlen a kátyú, azaz valahogy át kell küzdeni magunkat (és a gumikat) rajta. Ha teljes kerékkel hajtunk bele a lyukba, akkor a megnövekedett terhelés némileg eloszlik a gumi külső és belső részein.