Hogyan készíts halastavat, használt abroncsból?

kerti tó használt gumiból

Ebben a nyári melegben, már csak ránézni is jólesik a vízre. Pláne ha az kertünk dekoratv elemeként funkcionál, valamilyen csobogó vagy halastó formájában.

Aki szeret kertészkedni, bizonyára elgondolkodott már azon, hogy lehetne olcsón kihozni egy kerti tavacskát. Bármilyen meglepő, ehhez nem kell mélyen a pénztárcába nyúlni. Egy használt gumiabroncs nagy segítségünkre lesz. (Pláne ha sikerül szerezni egy busz, teherautó vagy mezőgazdasági abroncsot.)

Ez az első lépés is: Szerezz egy kiszuperált – nagy méretű – gumiabroncsot. (A méretet persze befolyásolja a rendelkezésre álló tér is, kertünkben, illetve saját ízlésünk. Ha nem akarunk bele halakat telepíteni, akkor egy (vagy több) kisebb személygumi is elegendő lesz.

A helyi gumiabroncs kereskedő, vagy mezőgazdasági üzemben érdeklődjünk, egész biztos akad egy senki által sem használt traktor vagy buszabroncs, amit ingyen és bérmentve – vagy jelképes összegért – megszerezhetünk. Ebbe akár már az aranyhalak is jöhetnek majd.

Második lépés:
Távolítsuk el az abroncs oldalfalát. Ehhez legjobb, ha egy fűrészt használunk. (Éles pengével félő, hogy ott is megsértjük a gumit, ahol már nem kellett volna.)

Ezután elhelyezhetjük a kívánt helyre a gumit. Előtte a földet egyengessük el, döngöljük le, majd nem árt, ha az abroncsot kiegyensúlyozzuk és egy vízszint mérővel egyenes felületre állítjuk. Ha mélyebb tavacskát szeretnénk, egy kis részt a gumi közepén kiáshatunk még.

Harmadik lépés, a kiöntés: Valamilyen „tömítő anyagra” lesz szükség, ami egyrészt a tó alját alkotja, másrészt körbeszigeteli tavunkat. Olvastam olyanról, aki műanyaggal fröccsöntötte ki a halastavát, de ezzel a lépéssel több gondja is akadt a későbbiekben.

Ennél sokkal strapabíróbb ha betont használunk. (Ez már félig-meddig vicc, de a beton további előnye, hogy igazi macsónak érezhetjük magunkat: betonkeverő, lapát, cement, sóder, apa ezt is megoldja feeling.)

A betonozás fázisnak van még egy trükkje. Ássuk ki az abroncs közepén lévő medret és illeszzünk be pár téglát. Erre öntjük majd a betont, ettől sokkal egységesebb lesz az öntvény.

(A beton megfelelő kikeveréséhez már lehet venni, gyárilag bekevert homok és cement mixet.)

A tömítéshez használhatunk szilikont, így nem fog szivárogni a tavunkból a víz. Persze a betonozást, illetve a tömítést hosszú-hosszú száradási folyamat kell kövesse! (Akár 1 teljes nap is ajánlott.)

TIPP: Ha semmiképpen nem akarunk betont önteni, próbálkozzunk erős polietilén bevonattal. Építőanyag voltban kérhetünk ehhez segítséget.
Negyedik lépés: Vízpróba
Tisztítsuki át alaposan eddigi munkánkat! (Természetesen az abroncsot előzetesen is alaposan le kell mossuk. Tisztításnál ne használjunk éles fémtárgyat vagy bármi olyat, ami megsértheti a gumit!)

Töltsük fel vízzel a kibetonozott abroncsot, körülbelül negyedéig. Néhány napig figyeljük, nem folyik-e el a tó tartalma. Ha minden stimmel, feltölthetjük teljesen.

A már jól megkötött betont persze érdemkes „realisztikusabbá” tenni valamilyen természetes hatású aljzattal. Kézenfekvő megoldás a homok, vagy valamilyen díszkavics.

Ötödik lépés: „Öltöztetés”
Sokkal mutatósabb egy kerti tó, ha elrejtjük a nem természetes dolgokat. A gumifal egyáltalán nem az, így érdemes lefedni, növényekkel befuttatni. Az abroncs peremére szölőgyökeret, vagy az akvarisztikában előszeretettel használt vasfát tehetünk, ami nagyon dekoratívvá teszi az alkotást.

És persze ne spóroljunk a sziklákkal sem. Ezek – amellett, hogy nagyon jól mutatnak – sokat takarnak a nem túl esztétikus részekből.

TIPP: Ha halakat is telepítünk a tóba, vegyük figyelembe, hogy a beton bizony keményíteni fogja a vizet. Erre érzékeny fajtákat csak akkor válasszunk, ha gondoskodni tudunk a megfelelő vízlágyításról. Erről akvarisztikai portálokon, illetve üzletekben találunk segítséget.

Azért megijedni nem kell, a kerti tavi aranyhalak népszerűsége nem csak a színük miatt alakult ki. Tartásuk nem igényel komolyabb szaktudást.

TIPP: Több abroncs egymás mellé vagy egymásra való helyezésével fokozhatjuk a látványt, illetve a mélységet.