Három gumis érdekesség, ami minden autóst érint

Michelin tények nyári abroncsokról

Mára három olyan – Michelin – tényt hoztam, ami mindenkit érint, aki valamilyen motorizált járművön közlekedik.

1)      Minden ötödik tank üzemanyagot a gumiabroncsok használják el. Emiatt bizony nem mindegy egy-egy téli vagy nyári gumi gördülési ellenállása. (Amit ugye ma már könnyedén le tudunk olvasni a gumikon lévő információs címkéről. Erről bővebben itt olvashattok.)

Az abroncs – használat közben hevül, deformálódik, energiát emészt fel, illetve kémiai-fizikai tulajdonságainak hála, tapad az útfelülethez, súrlódási ellenállása van, aminek áthidalásához energiára van szükség.

2)      Kevesebb, mint egy milliszekundum áll a gumi rendelkezésére, hogy irányítsa az autót. Ne feledjük, a gumik jelentik az egyetlen olyan felületet, ami érintkezik az aszfalttal. 80 km/órás sebesség mellett, kevesebb mint egy milliszekundum alatt kell reagáljanak az abroncsok a fékezésre, gyorsításra vagy irányváltásra.

A gumik tehát nagyon fontos vezetésbiztonsági komponensek. Felelősek a tapadásért minden út és időjárási körülmények között.

3)      A gumik zaja túltesz a motorzajon. Maradva a 80 km/órás sebességnél, elmondható, hogy a gördülő gumik zaja – főleg a magyar utakon – normál esetben erősebb, mint a motor által kibocsájtott. A zajszint, amellett, hogy a komfortérzetet csökkenti (különösen, ha túl magas), a környezetre is káros, a zajszennyezés miatt. A zajszintre vonatkozó információkat is tartalmaz az EU címke.