A gumi egy napja, avagy min megy keresztül egy abroncs?

Michelin - Az abroncs egy napja

A Michelin egy nagyon érdekes kisfilmet osztott meg követőivel, több ismert közösségi oldalán is. A nem egész 2 perces kisfilmben betekintést nyerhetünk egy gumiabroncs napjába, illetve az „őt” ért kihívásokra. Ilyen mélyen egész biztos nem gondoltatok még bele, mennyire fontos is az abroncsok minősége!

Először is – a példában – ott a magas hőmérséklet. Az abroncs 80 fokos üzemi hőmérsékleten eszi a kilométereket! Majd egy kavicságyba rongyolva, 750 kilogramos vonóerő nehezedik „főhősünkre”, a gumiabroncsra.

Az eleredő, majd erős zivatarrá növő eső, mély vízfüggönyt hagy az utakon, a gumiknak pedig másodpercenként 30 liter csapadékot kell kiszorítania. (Különben meg kellene birkózzunk egy egyáltalán nem veszélytelen aquaplaning jelenséggel, amikor az esővíz miatt a gumik elveszítik kapcsolódási pontjukat az úttal és felúsznak a vízrétegre. Ekkor az autó irányíthatatlan, ameddig a újra be nem tapadnak a kerekek.)

Egy-egy kátyú, nem kevesebb, mint 150 százalékos deformációra készteti az autógumit. Aztán ott az esetleges túlterhelés, amit el kell viseljen az alkatrész, nem beszélve a kanyarokban ráható erőkről.

Ha nem figyelünk – ahogy kisfilmünk szereplője – és megpadkázzuk az abroncsot, akkor jó ha tudjuk, hogy négyzetcentiméterenként 300 kilogrammos benyomásnak tesszük ki!

Egy vészfékezésnél 1 milliszekundum alatt kell megtapadjon a felület. Tényleg „minden nap egy nehéz nap.”

Feltétlen nézzétek meg a kisfilmet!