Egy tanács, amivel spórolhatunk, ha már megtörtént a baj

differenciálmű vs mankókerék

A gumiabroncs defektekről mostanában több bejegyzést is írtam a blogban. Megtudhattátok, hogyan kerülhetjük el jó eséllyel a gumik ősellenségét, azaz a defektet. Sajnos, Michelisz Norbi esetéből is láttuk, néha sehogy, de azért nagyban lecsökkenthetjük a baleset esélyét.

Nem esett azonban még szó egy abroncsról, ami defekt esetén sokat segíthet a pórul járt sofőrnek. Ez pedig az úgynevezett mankókerék, amely egyben hely és súly megtakarító tulajdonsággal is bír. A mankókerekeket ideiglenes használatra tervezték, jóval alacsonyabb sebességindex értékkel. 80 km/h-s maximális sebesség a limit, makókerekek esetén.

Vigyázzunk a differenciálműre

Ha arra kényszerülünk, hogy mankókeréken kell folytassuk utunkat, (szigorúan az első gumiabroncs szervizig!) tartsuk be a következő szabályt! Első kerekes autón, ha a hajtott, első kerék durran el, akkor az abroncscserét a következő mód végezzük el. Nyilvánvaló, hogy a sérült, tönkre ment gumit le kell szedni. Azonban ne ennek a helyére tegyük fel a mankókereket! Szereljük le a hátsót is, majd tegyük azt át a sérült, első kerék heylére. A mankókerék pedig kerüljön hátra.

Ennek oka, hogy a differenciálmű nem nagyon szereti, ha a hajtott tengelyen eltérő méretű abroncsok vannak. A fent említett példával viszont megkíméljük a differenciálműt, amely a nyomatékátvitelért felel, illetve lehetővé teszi a hajtott kerekek fordulatszáma közötti különbséget, ami a kanyarodásnál elengedhetetlen. Az alábbi videón látható a rendszer működése.