Durva jószágok a Michelin magyar üzemében

Michelin üzem - Nyíregyháza

Ikarus a kasznija, Taurus a gumija. Igen, az IFA megy a hegyen című örökbecsű feldolgozásból lehet ismert a sor. (Eredeti dal: Trini Lopez  – If I had a hammer)

De, hogy kapcsolódik mindez a Michelin-hez? Egészen egyszerű a válasz, 1996-ban a francia gumiabroncs gyár felvásárolta a Taurust. A magyarországi Michelin üzem Nyíregyházán működik. (Szabolcs megye székhelye bizony gumiabroncs „metropolisz”, hiszen itt székel az ország legnagyobb gumiabroncs kereskedője és gyorsszerviz hálózatának, a Marso-nak a központja is.)

A Michelin üzemben nyolcadik éve gyártanak úgynevezett Ultra High Performance abroncsokat, illetve az orosz és az észak-európai piacra szánt téligumikat, amiket Oroszországban szegecsekkel látnak el, felkészítve ezzel a gumikat, az extrém télre. A gyártósor, illetve az üzem érdekessége, hogy nem a tömegtermelésre álltak rá, hanem inkább ritkább méretek, kis szériás előállításra. Olyan személy és mezőgazdasági abroncsokra, amelyekből sehol nem vásárolnak nagy mennyiségben, így néhány hét leforgása alatt ki is fut egy-egy széria, és a gyártósort átalakítják a következő „ritkaságra”.

A Michelin gumik mellett, néhány Kleber minta is kikerül a futószalagokról. Ezek – a gyárvezető elmondása szerint – ugyanolyan ár-érték arányt képviselnek, mint a Michelin gumik. Azaz, amennyivel olcsóbb, pont annyival gyengébb keverékből készülnek.

Az üzemlátogatók egyből egy James Bond élménnyel gazdagodhatnak, hiszen a bejáratnál elveszik a fényképezésre alkalmas eszközöket. Természetesen a gyár saját fényképei szabadon felhasználhatók, de érthető módon a gyártósor beállításai, vagy bármi, amiből kiderülhet például a gumikeverék összetétele, nem fotózható le.