Autógumi biztonság: kivédhető a defekt?

defektjelző ikon

Sok autóst foglalkoztat, miként is előzhetik meg a defektet. Erről a témáról már összeszedtem pár érdekességet. Ezt az írásomat egészíteném ki mai posztommal.

Vannak, akik a pótkerékre, a mankókerékre, a defekttűrő abroncsokra vagy épp a javító szettekre esküsznek.

Sajnos a defektek jelentős része megkerülhetetlen. Ezt támasztják alá a Continental szerviz adatai is. Szintén a Conti megfigyelése, hogy az abroncsdefektek zöme esőben történik. A nedves gumik ugyanis könnyebben fúródnak ki az úton heverő – élesebb – tárgyak, kövek miatt.

Épp ezért jelentek meg az autóba épített defektjelző rendszerek, amik egy figyelmeztető lámpával jelzik ha hirtelen nyomáscsökkenést érzékelnek valamelyik gumiabroncs felől.

Mit érzünk egy-egy autógumi defektből?

A válasz, a defekt nagyságától és az aktuális sebességtől függ. Egy kisebb méretű lyukadásnál, városi tempó mellett, az autó, valamely irányú „húzását” érzékeljük, nehezebb kormányozhatósággal, majd rendellenes menetzajt. Ha túl sokáig hajtunk ilyen – drasztikus nyomáscsökkenést elszenvedett – kerékkel, jellemző, hogy a gumiköpeny megég, melynek erős, jellegzetes szaga van.

Nagy lyuknál, azaz egy súlyos durrdefektnél sokkal intenzívebben jelentkeznek ezek a tünetek. Az is előfordulhat, hogy elveszítjük uralmunkat. A robbanásszerű zaj azonnal tudatja, veszélyes a helyzet, maradjunk olyan higgadtak, amilyenek csak tudunk! Tartsunk ellent a defektes keréknek! (Ehhez használjuk mindkét kezünket, a stabilitás miatt!) A fékezést ésszel és lassú tempóban fokozzuk, kerülve a satuféket. Valamint váltsunk vissza!