A nyári DOT dilemma

DOT dilemma

A nyárigumi vásárlás talán legaktívabb időszaka már lezajlott, hiszen a hőmérsékletváltozás indokolttá teszi az abroncscserét. Sokan vannak, akik jobbnak látják, ha teljesen új nyári szettet vásárolnak. Ilyenkor – nagyon helyesen – néhány szakcikket, nyárigumi tesztet is átfutnak, mielőtt kiválasztanák a márkát és a mintázatot.
Valószínűleg találkoztatok azzal a véleménnyel, miszerint a DOT számot minden vásárlás előtt le kell ellenőrizni, hiszen ez megmutatja mikor is gyártották az adott abroncsot.

Ez eddig rendben is van, de mi a helyzet az így nyert információval? Azaz el kell-e rettentsen minket, ha a DOT szám szerint a kinézett abroncs tavalyi, netán 2 évvel ezelőtti gyártmány?

A téma olyannyira felkapott lett a különböző – autós és általános – hírportálok körében, hogy a Magyar Gumiabroncs Szövetség is állásfoglalást adott ki DOT ügyben.

Eszerint a szakvélemény szerint, egy szakszerűen tárolt gumiabroncs, akár öt évig is újnak számít, köszönhetően a gumikeverék azon összetevőjének, ami tartósságot biztosít az abroncsoknak. Ha megbízható, jó hírű gumiabroncs kereskedőtől vásárolunk, akkor nem kell a szakszerű tároláson sem aggódnunk. Ezek a cégek ugyanis gondoskodnak erről. Az pedig elég ritka, hogy 5 éve tárolt nyárigumi kerülne értékesítésre ezeknél a kereskedőknél. Ennél fejlettebb készletgazdálkodás jellemző náluk. (Ha mégis előfordul, akkor egyedi árazással, viszonylag olcsón adják a gumit.)

Magyarország talán legismertebb gumiabroncs kereskedője, a Marso például minden 3 évesnél idősebb abroncsát leértékeli és ezekre a termékekre is garanciát vállal. (3 évnél idősebb téli és nyárigumik estén 10% plusz kedvezmény jár, míg 4 évnél 15%.)
És ha már garancia. Fogyasztóvédelmi szempontból nem elhanyagolható kérdés, hogy a garancia a vásárlás és nem a gyártás időpontjától vonatkozik, így a gumiabroncs vásárlókat nem éri hátrány, ha 2-3 éves – de még nem használt, ergo új – abroncsot választanak.

Akkor mégse nézzük a gumi DOT kódját?

De érdemes nézni, hiszen nem mindegy azért, hogy egy abroncs mikor éri el az első vízválasztót, azaz az 5 éves kort. 10 éves kor után pedig még a soha nem használt gumikat sem érdemes használni. Erre figyelmeztet a magyar Gumiabroncs Szövetség vezetője, Rábai Dániel is.

Ha pedig még nem vagyunk túl a nyárigumi cserén, és még mindig a téli szettel közlekedünk, jó ha tudjuk, mit kockáztatunk!