A 7 leggyakoribb autóüzemeltetési hiba

TOP 7 autóüzemeltetési hiba

Murphy törvénye, hogy akkor történik valami nagyon komoly baj a motorral, amikor a bankszámlánk közelít a nullához. (Habár semmikor nem jön jól egy motorhiba.)

Mai bejegyzésemben a 7 leggyakoribb üzemeltetési hibát sorolom fel. Érdekesség, hogy a 7 pontból 2 is a gumiabroncsokról szól, pedig azt gondolná a laikus elme, hogy egy télii vagy egy nyári gumi szettel, jóval kevesebb bajt okozhatunk mint a motor nem megfelelő karbantartásával. Mégis gyakran követjük el a nemsokára bemutatott hibákat a gumikkal.

Egy gépjármű üzemeltetése, illetve karbantartás épp úgy a prevenció szellemében kell történjen mint saját szervezetünké. Nézzük a 7 hibát:

  1. Olajcsere: Vagyis annak hiánya, amikor már szükséges lenne. A szervizek általános tapasztalata, hogy a motorproblémák nagy százalékáért az olaj a felelős. Szokták emlegetni a 15 000 km-t de maximum egy éves vízválasztót, ami helyén is való a gépkocsik legnagyobb részénél. Haszongépjárművek esetén ez persze sokkal hosszabb periódus szokott lenni. Érdemes olajcserekor a szűrőt is cserélni! Egy fontos tanács még ehhez: ha magunk cseréljük az olajt, ne próbáljuk meg semmilyen eljárással „újrahasznosítani” vagy öblögetni az olajt. Már azzal is megspóroltunk egy kis pénzt, hogy nem kell a szervizdíjat is kifizetni a csere után, hiszen magunk végeztük.
  2. Alacsony olajszint: Az olajszint ellenőrzését is „szeretjük” elmulasztani. Bár a műszerfalon lévő jelzőlámpa jelzi ha a kritikus szintet elértük, jobb ezt nem megvárni. Ha elhanyagoljuk az olajkérdést, a komplett motort tönkre tehetjük.
  3. Alacsony gumiabroncs nyomás: Íme, az első olyan hiba, ami már a gumiabroncsot illeti. A témáról 2 hosszú bejegyzésem is született. Ezekből megtudhatjátok, mekkora bajt okozhat a rendellenes nyomás, illetve olvashattok egy – szomorú – körképet a guminyomás problematikájáról.
  4. Az évszaknak nem megfelelő gumiabroncs használata: Ennek is van több verziója. Egész évben nyárigumi, vagy épp egész évben téli, egyik sem jó választás. Hogy mennyire lehet áthidalni a kérdést négyévszakos gumikkal, sok mindentől függ. ( Ha mégis négyévszakos szett mellett teszitek le voksotokat, olvassátok el, melyiket érdemes választani!)
  5. További folyadékok elhanyagolása: Sokan vannak azért, akik túllépnek az olajszint ellenőrzésen és rendszeresen elvégzik azt. Nem szabad azonban hátradőlni, hiszen a váltófolyadéktól kezdve, egészen az ablakmosóig vannak még feladataink. (Jóllehet ez utóbbi elhanyagolása nem feltétlen okoz nagy anyagi veszteséget, de a vezetést nagyban megnehezítheti)
  6. Fékek állapota: Biztonsági szempontból nem kell sokat magyarázni, mit is jelent egy elhasználódott fék. A cincogó, nyikorgó hang fékezéskor rossz jel. Pláne ha erős köszörűszerű súrlódás hallatszik.
  7. A különböző kopások, fáradások figyelmen kívül hagyása: Ez a legtágabb probléma amelybe szintén beletartozhat a gumiabroncs is. A rendellenes – pl. fűrészfog vagy kagylószerű – gumikopásról volt már szó. De említhetném még a motor hőmérsékletét. ha azt tapasztaljátok, hogy a hőmérő egyre feljebb és feljebb kúszik, ne várjátok meg a túlhevülést, mert ez a motor maradandó károsodásához vezethet. Lényeg, minden apró, de egyértelmű rendellenességet azonnal ki kell vizsgáltatni!