Az EU-s téli és nyári gumiabroncs címke

A 2012. november 1. fontos dátum a gumiabroncs iparág számára. Egyrészt több európai országban (például a szomszédos Ausztriában) ez a téligumi kötelezettség kezdete. A tágabban vett autós társadalomnak pedig a hagyományos, éves kötelező biztosítás váltás kampányidőszaka is beugrik.

Nekünk azonban még fontosabb esemény, hogy ettől a naptól lépett életbe az új Európai Uniós címkerendszer, amely, a téli és nyári gumiabroncsokra egyaránt vonatkozik. Egy három kategóriára bontott minőségi besorolásról van szó, melynek felépítése (illetve skálája) hasonlít a háztartási gépek energia besorolására.

A három ismérv segítségével, elméletileg könnyebb a vásárlók dolga téli és nyári gumicsere idején, hiszen egymás mellé téve, könnyű összehasonlítani a kinézett gumiabroncsok tulajdonságait. (Gyorsan hozzá kell fűzzem, hogy nem három tulajdonsággal bír ám egy nyári gumiabroncs sem, téli szett esetében pedig pláne kevésnek tűnik ha csak ezen ismérveket nézzük.

A gumiabroncs címke kategóriái

A Continental (de a többi nagy gumiabroncs gyártó is) jelezte is, hogy azt javasolja minden nyári és/vagy téli abroncs vásárlónak, hogy érdeklődés szinten lapozzon fel pár hiteles gumiabroncs tesztet, az EU-s biléta mellé.
Minden esetre, a címke valóban segít a gumiabroncsok közötti szelektálásban. Nézzük is meg milyen minőségi attribútumokkal találkozunk egy-egy ilyen címkén!

A gumiabroncs gördülési ellenállása

Mennyit fogyasztanak a téli és nyári gumiabroncsok?Sokan nem gondolnak rá, de a gépjárművek üzemanyag felhasználásáért egész nagy százalékban felelős a gumiabroncs. (Legyen az akár téli, akár nyári).

A Michelin megfigyelése szerint, minden ötödik tank benzint a gumik használnak el. Ahhoz, hogy a motor meghajtsa a kerekeket, és a gumik gördüljenek az úton, energiára van szüksége az autónak, amit ugye a benzin elégetéséből nyer. A gumik működése közben, a hő hatására energia szökik el. A címkén egyértelmű színek jelzik a legalacsonyabb (A) és a legmagasabb gördülési ellenállást. Itt többszörösen indokolt a zöld szín használata, ugyanis minél zöldebb egy téli vagy nyári gumiabroncs gördülési ellenállása, annál kevésbé károsítja a környezetet.

Nedves tapadás

A gumik tapadása nedves felületenA nedves útfelületen mutatott tapadás nem csak a téli abroncsoknál fontos. Sőt, egy heves nyári zápor több centiméter mélységű vízszőnyeget tud az utakra felvinni. A vízre való felúszásról tettem már említést. A nedves tapadás a gumiabroncs – kétségtelenül – egyik legfontosabb kihívása.

A címke A-tól G-ig osztályozza a gumik nedves tapadását. Az A értéknél vagyunk a legnagyobb biztonságban.

A gumiabroncsok zajszintje

Mekkora zajt bocsájt ki a gumiabroncs?Az Európai Unió – ahogyan a gördülési ellenállásnál – itt is a környezeti hatásokat szem előtt tartva járt el. Emiatt került fel a téli és nyári abroncsok által kibocsájtott zaj a címkére. Ez a zajszint sokszor még a motorzúgásnál is magasabb. A zajszintet több dolog befolyásolja, úgy mint a haladási sebesség, a vezetés stílusa, és a gumiabroncsok kapcsolata az úttal.

A zajszint besorolása némiképp eltér az előző két gumiabroncs tulajdonság jelölésétől. A piktogramon kis hanghullámok jelzik a – decibelben mért – zajszint nagyságát. A skálában már be van építve az Unió, 2016-ig tervezett gumiabroncs zajszintje. Ha a címkén csak egy fekete sávot látunk a hangszóró mellett, akkor már a 2016-os zajszint alatt vagyunk 3 decibellel, de még a 2 sáv is megfelel a jövőben elvárt szintnek.

Ezeket se hagyd ki!
(Kiderül például, miért lehet félrevezető az autógumi címke, vagy, hogyan tudjuk összehasonlítani a bilétán lévő értékeket?!)