Mit okoz ha nem figyelünk a guminyomásra?

Sokszor halljuk, hogy a nyári gumi nyomását minden hónapban érdemes ellenőrizni egyszer. Nem kifelejtve a pótkereket sem, különösen, ha egy hosszabb autóútra indulunk. A nem megfelelő guminyomás nem csak azt eredményezi, hogy gumiabroncsaink sokkal hamarabb – és egyenlőtlenül – kopnak, hanem a balesetveszélyt is növeljük

Figyeljünk a nyári gumi nyomására

Sem az alacsony, sem a magas guminyomás nem tesz jót a nyári gumiknak

Ha alacsony a gumiabroncsban lévő nyomás, jóval nagyobb igénybevételnek van kitéve. Erőteljes, ún. nyíró erőhatás hat az abroncsra, ami párosulva a nyári hőséggel, akár egy defekthez is vezethet, aminek a következményeit nem kell ecseteljem, főleg ha mindez az autópályán következik be. Arról nem is beszélve, hogy növekszik az autó fogyasztása, ha alacsony nyomású nyári gumikon kell haladnia.
Ha túl magas a guminyomás, az optimálisnál kisebb felületen érintkezik a gumi az útburkolattal, így csökken az abroncs tapadása. Ennek oka, hogy kevesebb lamella és – a nyári hőségre felkészített, a tapadásért felelős – gumifelület felelős a menetstabilitásért.

Árulkodó jelek a nyári gumikon

Mindkét esetben, azaz alacsony és magas guminyomásnál is, ha nem orvosoljuk a problémát, gumiabroncsaink elkezdenek egyenetlenül és drasztikusan kopni. (Persze annak függvényében, mennyire tér el – felfelé vagy lefelé – a guminyomás, az autó szervizkönyvében előírt értékétől.)
Az alábbi ábra mutatja a különböző kopásokat amiket a nem megfelelő guminyomás okoz.

Nyári gumi szerviz tipp - guminyomás illusztráció

A nem megfelelő guminyomást azért szajkózza mindenki az interneten is, mert sajnos lehangoló adatok jellemzik közlekedésünket. A Bridgestone például nem kevesebb, mint a megvizsgált 46 ezer nyári gumi 63 százalékánál állapított meg alacsony guminyomást.

Ellenőrizzük tehát rendszeresen guminyomásunkat, méghozzá szigorúan betartva a minimum havonta egyszeri gyakoriságot. Ennek mikéntjéről egy következő írásomban számolok be, érdemes figyelni a  blogot.