Hogyan ellenőrizzük a gumiabroncs nyomást?

Sajnos elmondható, hogy egész Európában probléma a nem megfelelő guminyomás melletti autózás. Ezt az állítást nem én találtam ki, több kutatás is alátámasztja.

A Bridgestone és a FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) már évekkel ezelőtt indított egy kampányt „Gondolkodjon Mielőtt Vezet” címen, amelynek egyik eleme a gumiabroncsok ellenőrzése.

Kampány a megfelelő téli és nyári gumiabroncs nyomásért

 Lehangoló adatok a guminyomással kapcsolatban

A kampány – ezen része – kiemeli, hogy aki kopott gumiabroncsokkal jár az amellett, hogy nem tudja kihasználni autója teljesítményét, vizes útszakaszon komoly csúszásveszélynek, illetve megnyúló fékútnak van kitéve. A már általam is leírt alacsony és magas guminyomás (akár téli, akár nyár gumiról van szó) veszélyét is taglalja, majd mindegyik tételre javasol egy eljárást, amivel kiküszöbölhetők a gumi problémák. Havi rendszerességgel ismételt ellenőrzés, a guminyomást, a gumiabroncs kopásjelzők, a profilmélység és az esetleges szöveti sérülések tekintetében.

A Bridgestone megfigyelése szerint, a nem megfelelő guminyomás miatt az autósok körülbelül kétmilliárd(!) liternyi üzemanyagot pazarolnak el minden évben. Ez örült nagy szám. A megvizsgált több tízezer autós közül – iszonyúan magas – 70%-os aránnyal közlekedtek alacsony guminyomással. Ennyien kockáztatták meg akár téli, akár nyári gumiabroncsuk defektjét és gyors elhasználódását, figyelmetlenségük miatt.
Az őrületes üzemanyag pazarlás majd ötmillió tonna plusz széndioxid kibocsájtást jelent és több mint 12 millió idő-előtt kidobott téli és nyári gumit.

A gumiabroncs nyomás szakszerű ellenőrzése

Először is, minden ellenőrzés előtt várjuk meg, míg a gumik kihűlnek. Üzemeltetés közben – különösen a nyári melegben – a gumik nyomása, a hő hatására növekszik, így az ekkor mért érték csalóka lesz. Az ellenőrzés mikéntjére is több megoldás van. Egyrészt vásárolhatunk saját guminyomás mérőt, másrészt a benzinkutakon (és egyes gumiszervizekben) díjtalanul elvégzik a mérést és az esetleges korrigálást.  Ha magunk mérjük és igazítjuk ki a nyomást, annak előírt értékét mindig nézzük meg autónk szervizkönyvében!

Ha elmulasztjuk a rendszeres ellenőrzést, komolyan károsodhat nyári gumink.
De mit okoz pontosan a rendellenes gumiabroncs nyomás?

Mikor és hogyan kell ellenőrizni a nyári gumi nyomását?