Hasznos tudnivalók a nyárigumi cseréről

Alapvetően két olyan körülmény van, ami miatt nyárigumi cserét kell beiktassunk. Az egyik értelemszerűen a téli- nyári gumiabroncs csere, amikor az éghajlat változása (melegedése) indokolja a váltást. A sokat emlegetett 7 ℃-os hőmérséklet itt is jó indikátor. Ha tartósan efelé kúszik a hőmérő higanyszála, eljött a nyárigumi szezon.

Mielőtt azonban felszerelnénk, vagy gumiszervizben felszereltetnénk az előző évi nyári szettet, vizsgáljuk/vizsgáltassuk meg az abroncsokat alaposan. Ne feledjük, tárolás során is károsodhat a gumi. Egyik bejegyzésemből megtudhatjátok, hogyan tároljátok szakszerűen a téli és nyári gumiabroncsokat?
Ezzel el is érkeztem a másik tényezőhöz, ami a nyárigumi cserét indokolja. Az abroncsok elhasználódása.

Mikor kell cserélni a nyári gumit és mit kell tudni a cseréről?

Mikor tekinthető egy nyári gumi elhasználódottnak?

A nyári gumiabroncs mintázatának mélységét, illetve a kopás nagyságát, legegyszerűbben a kopásjelzővel állapíthatjuk meg. (A gumiabroncson a TWI jelzés található a kopásjelzőnél. TWI, azaz Tread Wear Indicator. Ez egy kis kitüremkedés, ami a futófelület kopásával egyre inkább „felbukkan”, jelezve, hogy elkoptak az abroncsok.)

A jogszabály 1,6 milliméteres profilmélységet ír elő. Ezalatt büntetés jár. A gumicserét azonban már korábban javaslom elvégezni. Körülbelül 2 milliméteres profilmélységnél már látogassunk el a gumiszervizbe egy abroncscserére. Ha nagyobb teljesítményű, szélesebb nyárigumi szettet használunk, akkor a 3 milliméter legyen a mérleg nyelve. Alatta esedékes a nyári gumi csere.

Gumicsere a tengelyek között

8-10 ezer kilométerenként érdemes az abroncsokat megcserélni a tengelyek között. Ezzel megelőzhetjük, illetve kiegyenlíthetjük az esetleges rendellenes, aszimmetrikus kopást az első és a hátsó kerekek között. Arra figyeljünk, hogy ne átlósan cseréljük le az abroncsokat, mert akkor megfordítjuk a gumik forgásirányát. Ez fix forgásirányú és aszimmetrikus mintázatú nyári gumikra vonatkozik. (Szimmetrikus gumiminta esetén ld. az ábrát.)

Az alábbi ábra mutatja, miként végezzük a tengelyek közti rotációt. A bal oldali árba az első kerék meghajtású, míg a jobb oldali a hátsó kerekes autókra vonatkozik, szimmetrikus mintázat mellett.

Hogyan cseréljük a nyári gumikat a tengelyek között?