Egy abroncsra vagy komplett nyári gumi szettre van szükségünk?

Mindenkinek világos – különösen a nyarigumiszerviz.hu blog olvasóinak ugye, hogy – a gumiabroncsok minősége és állapota meghatározza az autó vezethetőségét, úttartását, a komfort érzetet, az üzemanyag fogyasztást(!) és persze a biztonsági kérdéseket, mint a tapadás vagy a fékút.

Ha valamelyik gumiabroncs (vagy akár a komplett szett) nem megfelelő állapotú, az autó nem megfelelő válaszreakciókat fog adni olyan kritikus helyzetekben, mint hirtelen fékezés, kanyarbevétel, gyors sávváltás, hogy csak a leghétköznapibb eseteket említsem. Ez egyaránt igaz a téli és nyári gumikra. Mostani bejegyzésemben végigmegyek néhány fontos tudnivalón a téli vagy nyári gumiabroncs cserét illetően, annak függvényében, hogy egy, kettő vagy egy teljes szett új gumiabroncsra van szükségünk.

Egyetlen gumiabroncs cseréje

Vannak olyan szituációk – tipikusan a defekt ilyen – amikor a téli vagy nyári gumiabroncs szettünk még bőven jó állapotban van, egy abroncs azonban – valamilyen balesetből kifolyó sérülés okán – cserére szorul. Ilyenkor válasszunk a többi – még ép – gumiabroncsunkkal azonos méretű, márkájú, terhelési és sebesség indexű (sőt mintázatú) gumit még akkor is, ha éppen más típust találunk az akciós gumi ajánlatok között.

Gumicsere: Hány nyárigumira van szükség?

Két gumiabroncs cseréje

Előfordulhat például valamilyen rossz beállítás miatt, hogy az egyik tengelyen lévő gumiabroncsok sokkal gyorsabban kopnak, mint a másik tengelyen lévő gumik.  Ebben az esetben két új gumiabroncsra lesz szükségünk. És természetesen, azonnal kérdezzük meg a gumiabroncs szervizben, hogy mi okozza az aszimmetrikus kopást a tengelyek között. Ha pl. kiegyensúlyozási probléma van, azt csak szakszerviz tudja kiszúrni és orvosolni.
Mindenképpen azonos kategóriába tartozó gumiabroncsokat vegyünk, mint a meglévő kettő, ami az autónkon marad. Nem feltétlen kell a lecserélt gumik helyére feltenni az újakat. Érdemes az első tengelyre szerelni a kopottabb abroncsokat, bár erről megoszló vélemények vannak. Talán az a vélemény hangzik a leglogikusabbnak, hogy ha előre kerülnek a kopottabb gumik, a vezető hamarabb megérzi annak hatását, ezzel bírva megfontoltabb vezetésre. Ráadásul egy hirtelen fékezésnél a jobb állapotban lévő hátsó gumik hatása jobban érvényesül. Ha magasabb a tapadása a hátsó tengelyre szerelt gumiabroncsoknak, kisebb az esélye a kipörgésnek is.

Teljes gumiabroncs szett cseréje

Magáról a cseréről részletesen olvashattok, Hasznos tudnivalók a gumiabroncs cseréről című írásomban. Ezúttal inkább a megfelelő gumik kiválasztásáról lesz szó röviden.

Először is, a gumiabroncsoknak el kell bírniuk az autó (és az utasaik, teljes rakományának) súlyát. Ehhez fel kell lapozni a szervizkönyvet és a gumik terhelési indextáblázatát. Ha nem megfelelő a terhelési index, azaz  a kerekek túlterheltek, nagyon hamar el fog „fogyni” a gumi alólunk.
Ugyanilyen kritérium a kerekek mérete. Szintén a szervizkönyvben – és persze az interneten – találtok információt az adott típusra előírt, optimális méretről és azok váltóméretéről.

A harmadik – az előzőeknél jóval nagyobb – kérdéskör a megfelelő minőség kiválasztása. Ehhez nyújtanak segítséget a tavaly ősszel bevezetett EU-s gumiabroncs címkék, valamint a független téli és nyári gumi tesztek. (Utóbbiból érdemes tényleg szakértőkre hallgatni. Ilyen az ADAC vagy az Auto Bild például.)