Az én abroncsom most kopott vagy nem?

Nem egyszer hangsúlyoztam én magam is, itt a nyárigumi szerviz blogban, hogy fontos az abroncsok állapotának rendszeres és módszeres ellenőrzése. A guminyomás mellett, a másik legfontosabb dolog, az autógumik állapotának (kopottság fokának) megállapítása.

Mik határozzák meg az elhasználódás mértékét?

De, hogyan is állapítható meg egy gumiról, hogy mennyire kopott? Ez a kérdés, egy-egy laikus autós számára nem feltétlen egyértelmű. (Pontosabban – reményeim szerint – a cikk elolvasásáig nem volt az.) Hallottunk persze a törvényi szabályozás által előírt, minimális 1,6 milliméteres profilmélységről. Ugyan nem ez az egyetlen fontos ismérv egy abroncs esetében, ha kopásról beszélünk, de kétségkívül a legfontosabb. A mintázat ugyanis úgy lett kialakítva, hogy biztosítsa a kellő tapadást, vízelvezetést. (Meg kell említeni, hogy legalább ilyen fontos szerepe van a gumikeverék minőségének is. Többek között ebben rejlik a top márkák és az olcsó kínai gumik közötti különbség.)

A profilmélység, illetve a kopottság mérésére több módszer alkalmazható. A leggyakoribb, hogy az abroncsok, úgynevezett kopásjelzővel vannak ellátva, ami a hosszanti árkokba elhelyezett, 1,6 milliméteres kis blokkok, amik az abroncsok kopásával egyre inkább láthatóak lesznek. Amint láthatóvá válnak, azaz egy vonalba kerülnek a futófelülettel, az abroncs azonnali cserét igényel. (Most a törvény szerint értem. Egyébiránt nem érdemes megvárni ezt az értéket. Egy 3-4 milliméter profilmélységű nyárigumi már csereérett!)

Tipp: Mit kell tudni az autógumi cseréről?

Profilmélység ellenőrzés

A kopásjelzőt az abroncsunkon mindig jelölik a gyártók. Vagy a TWI (Tread wear indicator) rövidítés jelenti ezt, vagy bizonyos gyártók esetén, számok jelölik a kopottság mértékét. Az adott profilmélységet jelző érték, az elhasználódás során lekopik és előkerül az egyel kisebb érték. Utóbbi – számos kopásjelző – megoldásra példa, a Marso által forgalmazott Nokian és Matador gumik.

Egyedi eset, hogy különböző színű gumiréteg jelzi az elhasználódást. Ez egyelőre csupán egy designer páros kreatív fejlesztése, de a kopás következtében felbukkanó élénk szín, azonnal kiabál a gumiköpeny kopásáról.

A mérésre használjunk mélységmérőt. Ha nincs ilyen a környezetünkben, használhatunk pénzérmét is, bár ezt előtte le kell mérni, hiszen az nincs beskálázva. Az 1 eurós érmén, például ha a csillagos rész látható, már cserélnünk kell a nyári guminkat.

A Michelin videóján látható a profilmélység ellenőrzés.

A rendellenes kopásról – ami rendszerint valamilyen beállításbéli vagy abroncsnyomásbéli hibára utal – ebben a cikkben láthattok illusztrációt.