Nyári gumi üzemeltetési és szerviz tippek

Nyári gumi üzemeltetési és szerviz tippek

Hogyan maximalizáljuk a nyári gumiabroncs élettartamát?

Rengeteg tippet gyűjtöttem össze a nyárigumi vásárlásához, kiválasztásához és üzemeltetéséhez, amiket folyamatosan közzé is teszek Nektek. Azt tudom ígérni a blog olvasóinak, hogy ha követitek a bejegyzéseket, idővel a téma szakértőivé váltok, akiknek nem okoz gondot a megfelelő nyári gumi kiválasztása, vagy az akciós nyári gumi ajánlatok közötti választás. (Előljáróban annyit, nem minden akciós gumiabroncs éri meg az árát! Erről is lesz szó a blogban).

Miért kell a nyárigumi?

Sokan használják különböző (általában anyagi) megfontolásból téli abroncskészletüket az év mind a négy évszakában. Ez azonban még anyagi megfontolásból is butaság, hiszen a téli és nyári gumik más-más gumikeverékből készülnek, pontosan az adott időjárási körülményekre optimalizálva. A nyári gumi keveréke, kifejezetten a 7 fok feletti, de inkább melegebb hőmérséklet– akár extrém kánikula – mellett teljesít a legjobban, hiszen ekkor biztosítja a maximális tapadást. Ennek oka, hogy a gumikeverék eleve keményebb, hiszen bírnia kell a meleg idő okozta természetes lágyulást.
Pontosan ezért nem érdemes – többek között persze – nyári gumit használni hidegben, mert az eleve keményebb keverék tovább szilárdul és elveszíti tapadását.

Megfigyelhető mintázati különbségek

Ha ránézünk egy nyári abroncsra, szembetűnik, hogy nincsenek rajta lamellák, ami a téli társaikon jellemzőek. Vannak azonban hosszanti barázdák, amik a víz és a por elvezetését hivatottak kezelni. Különbség a nyári gumi minták között, hogy egyes típusokon az esővíz elvezetésre fektetett a gyártó nagyobb hangsúlyt – ez rendszerint fel is van tűntetve – máskor viszont ún. V barázdákkal átszőtt, tipikusan száraz nyárigumiról beszélhetünk.

Mik azok a tippek, amivel garantáltan meghosszabbíthatjuk abroncs szettünk élettartamát?

A témára a Michelin mondata hívta fel a figyelmemet: „a gumiabroncs az egyetlen érintkezési pont a gépkocsi és az útfelület között.”

A nyárigumik érintkezési felületén lévő kopások, horzsolások kiemelt jelentőséggel bírnak. Minden indulás előtt – akármilyen blődül és idő pazarlóan hangzik – járjuk körbe az autót, ellenőrizve a gumiabroncsok állapotát!

Ha nem is ilyen gyakorisággal, de az abroncsnyomás is a rendszeresen ellenőrizendő tényezők között van. Erről részletes tanácsokat (és sajnos lesújtó adatokat is) a következő bejegyzéseimben olvashattok:

A rendellenes guminyomás mértékéről, illetve az okozott probléma súlyáról az alábbi ábra beszél. (Pontosabban az alacsony nyomásról, de nagyjából igaz ez a túlnyomásra is.)

Mekkora bajt okoz a rendellenes guminyomás?

A gumik tárolása

Erre a témakörre viszonylag kevesen fordítanak kellő figyelmet. Pedig a téli – nyári gumiabroncs cserénél. Pedig nagyon nem mindegy, hogyan tároljuk nyári szettünket a téli időszakban.
Tegyük az abroncsainkat száraz, hűvös helységbe. Ne lógassuk fel és ne is pakoljuk egymásra. Érdemes néha cserélgetni a tárolt abroncsok sorrendjét. Visszatérve a nyomás ellenőrzésig, nem árt a tárolt gumikon is ellenőrizni az értéket és pótolni, ha lecsökkent.

Kerüljük el a vegyszereket, a gumiabroncsokat károsító kemikáliákat. Véletlenül se csöpögjön a gumikra, mert irreverzibilis károsodást okozhat. Ugyanez vonatkozik a kerti szerszámokra is. Egy ásó vagy egy kasza kihasíthatja a gumit.
Az ábra mutatja a helyes téli és nyári gumiabroncs tárolását.

Hogyan tároljuk szakszerűen nyári gumiabroncsainkat?

Ha pedig nem tudjuk megoldani a téli-nyári gumiabroncsok tárolását, akkor forduljunk a nagyobb gumiszervizekhez, ahol igénybe vehetjük a gumiabroncs hotel szolgáltatást. A szervizekben garantáltan szakszerűen tárolják majd gumiabroncsainkat és elvégzik a téli-nyári cserét, illetve az ekkor esedékes kiegyensúlyozást, beállítást.

Elég a két nyári gumiabroncs?

Sajnos rossz hírrel fogok szolgálni azoknak, akik úgy próbálnak spórolni, hogy csak egy tengelyre szerelnek fel új nyári gumikat, arra hivatkozva, hogy csak a hajtott kerekek tapadása, ami igazán számít. Ez egy tévhit, hiszen egy hirtelen fékezésben vagy egy éles kanyarban a másik két gumi is komoly szerepet tölt be, már ami a biztonságot illeti. Ráadásul az gördülési ellenállás is gyengébb lehet, ha 2 új és 2 használt nyári gumiabroncsot használunk. Így hosszú távon több benzint használunk el. Azaz a spórolási szándékunkat mi magunk torpedózzuk meg. További tudnivalók a gumiabroncs cseréről itt>>